Geld voor zorg

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.

Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
Website
www.rcodehoofdzaak.org/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

Als u (tijdelijk) uw zorgkosten niet kunt betalen, komt u misschien in aanmerking voor een regeling van de Rijksoverheid of uw gemeente. Er gelden altijd regels en voorwaarden voor deze hulp. Vraag uw gemeente om meer informatie. Of kijk op de website van de Belastingdienst.

Zorgtoeslag

Zorgtoeslag is geld van de Rijksoverheid om uw zorgverzekering te helpen betalen. Zorgtoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen. U vraagt zorgtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt uw zorgtoeslag voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar.

Heeft u recht op zorgtoeslag? Hoeveel zorgtoeslag u krijgt hangt onder andere af van:

  • het inkomen van u en de mensen met wie u samenwoont
  • uw leeftijd

Wilt u meer weten over zorgtoeslag? Kijk dan op de website van de Belastingdienst.

 

Goedkopere zorgverzekering

Misschien kunt u een zorgverzekering afsluiten via de gemeente. Dit is een basisverzekering en aanvullende verzekering voor mensen met een laag inkomen, chronische ziekte of beperking. De gemeente betaalt een deel van de premie. U krijgt meer kosten vergoed.

Op de website Gezond Verzekerd vindt u meer informatie. Of neem contact op met de gemeente.

 

Dubbele kinderbijslag

Heeft uw kind een ziekte of een beperking? Dan kunt u misschien dubbele kinderbijslag krijgen. Dubbele kinderbijslag vraagt u aan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Kijk op de website voor meer informatie.

 

Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen om deze kosten te betalen. Voorbeelden zijn:

  • kosten voor rechtsbijstand
  • extra kosten door een ziekte of beperking
  • verhuiskosten voor bijzondere situaties

Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Het gaat erom wat u nodig heeft. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Iedereen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het maakt niet uit of u werkt, een uitkering krijgt of een pensioen. De hoogte van uw inkomen is wel belangrijk.

Bijzondere bijstand vraagt u aan bij de gemeente. Kijk voor uitleg op de website van de gemeente. Geef het geld nog niet uit. Wacht op de beslissing van de gemeente.

 

Individuele inkomenstoeslag

Individuele inkomenstoeslag is geld van de gemeente voor mensen die langere tijd een laag inkomen hebben. U bepaalt zelf waar u het geld aan uitgeeft. Dat kunnen ook kosten voor zorg zijn.

U kunt de toeslag 1 keer per 12 maanden aanvragen. U vraagt individuele inkomenstoeslag aan bij de gemeente.

 

Aftrekbare ziektekosten

Sommige ziektekosten worden niet door de verzekering vergoed. U kunt deze vaak aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting. Kijk op Meerkosten.nl voor meer informatie.

 

Tegemoetkoming eigen bijdrage

Met de eigen bijdrage betaalt u een deel van de kosten van de zorg. De hoogte van uw eigen bijdrage hangt af van uw inkomen, spaargeld, leeftijd en gezin.

Kunt u de eigen bijdrage voor uw zorg niet betalen? Als u een laag inkomen heeft, kunt u zich via de gemeente aansluiten bij de collectieve zorgverzekering. U krijgt dan in sommige gevallen uw eigen bijdrage terug via uw verzekering.

 

Verhuiskostenvergoeding

Moet u door een slechte gezondheid of een beperking verhuizen naar een andere woning, zoals een aangepaste woning of een seniorenwoning? Dan krijgt u misschien een verhuiskostenvergoeding. Vraag de gemeente naar de voorwaarden.

 

Gemeente Den Helder - goedkopere zorgverzekering (Univé Gemeentepakket)

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl/goedkopere-zorgverzekering
Telefoonnummer
14 02 23

Gemeente Den Helder - individuele inkomenstoeslag

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl/individuele-inkomenstoeslag
Telefoonnummer
14 02 23

Gemeente Den Helder - bijzondere bijstand

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl/bijzondere-bijstand
Telefoonnummer
14 02 23

Gezond verzekerd

Website
www.gezondverzekerd.nl

Meerkosten.nl

Handicap of chronisch ziek: laat geen geld liggen

Website
www.meerkosten.nl

Sociale Verzekeringsbank - dubbele kinderbijslag

Website
www.svb.nl/dubbele_kinderbijslag

Belastingdienst - zorgtoeslag

Website
www.belastingdienst.nl/zorgtoeslag

Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens en krijgt u altijd het juiste bedrag. Neem ook contact op als er iets verandert in de zorg die u nodig heeft.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of neem contact op met de gemeente.

Gemeente Den Helder - bezoekadres Sociaal Domein

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl
Telefoonnummer
14 02 23

Belastingdienst - wijziging doorgeven

Website
www.belastingdienst.nl/wijziging-doorgeven

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een familielid, mantelzorger of iemand anders uit uw eigen netwerk
  • uw persoonlijk begeleider of ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie, of
  • een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak. Dit is gratis.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
Website
www.rcodehoofdzaak.org/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Juridisch Loket - Alkmaar

Inloopspreekuur:

    \t
  • maandag 9.00 - 11.00 uur
  • \t
  • dinsdag 14.00 - 16.00 uur
  • \t
  • woensdag 9.00 - 11.00 uur

Postadres
Noorderkade 116
Website
www.juridischloket.nl/alkmaar
Telefoonnummer
0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)