Werken met een beperking

Met een beperking is het niet altijd mogelijk om volledig te werken. Soms heeft u extra begeleiding nodig. De gemeente helpt u om werk te vinden dat bij u past.

De gemeente kan bijvoorbeeld zorgen voor:

  • Aanpassing van uw werkplek. Zoals een aangepaste bureaustoel of een zit- en stahulp.
  • Een jobcoach. Dat is iemand die u helpt op het werk.
  • Beschut werk. Dat is werk voor mensen die niet bij een gewoon bedrijf kunnen werken. Er zijn extra aanpassingen en begeleiding aanwezig.
  • Vrijwilligerswerk en dagbesteding.
  • Ook UWV biedt ondersteuning. Vraag ernaar bij uw contactpersoon van UWV.

Maak een afspraak met de gemeente.

Wilt u weten of er passend vrijwilligerswerk voor u is? Kijk op de websites van Noordkopvoorelkaar en van MEE & De Wering. U vindt er informatie en advies.

UWV - arbeidsbeperkt

Website
www.uwv.nl/arbeidsbeperkt

Vrijwilligerspunt Noordkopvoorelkaar

Vrijwilligerspunt van MEE & De Wering.

Het vrijwilligerspunt is vanwege corona tijdelijk gesloten. Er is nu helaas geen mogelijkheid tot bezoeken.
Ze zijn wel te bereiken via telefoon en e- mail.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.noordkopvoorelkaar.nl
E-mailadres
denhelder@noordkopvoorelkaar.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

Gemeente Den Helder - bezoekadres Sociaal Domein

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl
Telefoonnummer
14 02 23

MEE & De Wering - vrijwilligerswerk

Kijk ook bij cursussen voor vrijwilligers en vrijwilligersvacatures op de website.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl/vrijwilligerswerk
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.

Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
Website
www.rcodehoofdzaak.org/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Juridisch Loket - Alkmaar

Inloopspreekuur:

    \t
  • maandag 9.00 - 11.00 uur
  • \t
  • dinsdag 14.00 - 16.00 uur
  • \t
  • woensdag 9.00 - 11.00 uur

Postadres
Noorderkade 116
Website
www.juridischloket.nl/alkmaar
Telefoonnummer
0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)